I oktober bad jag om hjälp med Söndrade vi falla, en berättelse om Aghustinatet Romas yttersta dagar. Gensvaret var värmande och jag har fått god hjälp genom såväl textkritik som några externa speltest. Detta har gett gjort äventyret mycket bättre och förbättrat hur själva texten är skriven.
Tidigare idag besökte jag podden Nordnordost och berättade om bland annat Söndrade vi falla. Där presenterade jag berättelsen och hur man spelar spelet. Snart kommer det. Nu är själva texten skriven samt smutslayoutad, men den är ännu inte slutkorrad och alldeles färdig. Är du nyfiken på äventyret och kan tänka dig att bidra till att göra det bättre? Du kan gärna kontakta mig på gnomvid [at] gmail, om du kan tänka dig att läsa igenom texten för att ge textkritik eller korrektur. Om du är intresserad av att speltesta äventyret är också detta av intresse.
Vad blir det, då?
Att speltesta det här äventyret är en givande affär: situationen fungerar alltid väl, men vad varje speltest visar är hur jag kan omformulera Lögner, skriva om Sanningar och lyfta fram detaljer eller relationer för att göra situationen mer spänd. Det har jag nu gjort, samt givit spelledaren ett galleri av biroller och massvis av konkreta tips för hur hen levandegör Aghustinatet.
Själva texten har tillåtits spränga sina tidigare ramar och diskuterar nu hur man spelar äventyret på antingen ett eller flera spelmöten. Inalles tar det 6-10 timmar, beroende på vad rollpersonerna tar för sig och vilket tempo man spelar med. Det finns nog med inre konflikter, biroller och scenförslag för att utforska över flera pass.
Slutprodukten kommer att bli en storpocket på omkring nittio luftigt satta sidor. Det blir mjukband med skyddsomslag och kommer att innehålla en serie fina illustrationer av Ronja Melin (och ett enastående illustrerat skyddsomslag). Äventyret är nu ute för korr och speltest, under den tiden Ronja gör illustrationer och jag ordnar layout. Vi planerar släpp i februari eller i början av mars.